BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

Perancangan perlu dilakukan untuk memenuhi masa yang diperuntukkan, menepati kehendak objektif/matlamat dan untuk menarik perhatian dan tidak membosankan. Objektif pengajaran terbahagi kepada dua bentuk iaitu objektif implisit dan objektif eksplisit. Objektif implisit melibatkan perubahan tingkah laku yang ketara seperti memahami, mengetahui dan menghargai sesuatu yang telah diajar. Objektif eksplisit pula melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat seperti menyenaraikan, menjelaskan dan memberikan contoh.
BUKU REKOD MENGAJAR
Buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting:
            1.      Rancangan Pelajaran Tahunan.
            2.      Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan. Isi ringkas rancangan pengajaran                             berdasarkan sukatan-sukatan  kebangsaan.
PENGURUSAN KELAS
Merupakan tanggungjawab guru dalam menguruskan kelas. Guru bertanggungjawab untuk menguruskan rutin kelas, mengutip yuran, mengurus keadaan fizikal kelas supaya sesuai untuk proses P&P dan menyedia, mentafsir dan menyimpan rekod pelajar.
KAJIAN DI SEKOLAH
Bartlett (2001) berpendapat kajian bermaksud pengumpulan data yang sistematik, pembentangan, dan juga analisis data. Kajian digunakan untuk mengumpul maklumat yang kita gunakan seharian dalam erti kata sistematik untuk memajukan teori atau menyelesaikan masalah. Kajian kes bertujuan untuk melatih lebih ramai pegawai termasuk jurulatih dan pendidik di Kementerian Pelajaran untuk mengeluarkan kajian kes yang berkualiti. Kes-kes ini dapat digunakan dalam usaha untuk meningkatkan pembelajaran dan pengajaran selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
PROGRAM PERANTIS GURU 1&2
Program ini bertujuan untuk memberi peluang kepada guru pelatih memahami situasi di sekolah. Ianya terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Program ini memberi peluang kepada guru untuk menyesuaikan diri, merekod pengalaman melalui folio dan mengumpul maklumat tentang pengurusan, kurikulum dan prasarana. Bidang tumpuan tugasan PPG adalah pengurusan, prasarana, kurikulum/program bimbingan dan kaunseling dan kokurikulum. Antara aspek-aspek yang difokus semasa menjalani PPG adalah penglibatan dalam aktiviti sebagai guru pembantu, pengurusan bilik darjah dan perancangan dan pengajaran.

Comments

Popular Posts