BAB 3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR

Definisi pengurusan menurut:
  • Stoner (1984) - Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan.
  • Robbins (1984) - Satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat.
  • Ahmad Mahdzan (2004) - Aktiviti sistematik bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus tentang sesuatu masalah yang sudah dikenal pasti.
  • Shukur (1988) - Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi.
Pengurusan amat penting untuk menambah pengetahuan, meningkatkan mutu amalan kerja guru, menambahkan produktiviti dan mendapatkan keredaan Allah. Perspektif pengurusan terbahagi kepada dua iaitu bilik darjah dan sekolah.

PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pengurusan bilik darjah menurut Burden (2003), ia melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid. Pengurusan bilik darjah terbahagi kepada tiga iaitu dari segi pembelajaran, fizikal dan tingkah laku dan disiplin.
Strategi pengurusan pembelajaran terbahagi kepada tiga iaitu:
  • Berpusatkan guru - guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Berpusatkan bahan - guru menggunakan bahan seperti buku, blok-blok binaan, bahan lukisan, peralatan saintifik, komputer, pusat sumber, dan lain-lain untuk menjalankan pengajarannya
  • Berpusatkan pelajar - pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan-kumpulan kecil dan tidak dijalankan secara keseluruhan kelas.

PENGURUSAN SEKOLAH
Menurut Sharpe (1989), sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia. Keunikan ini memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus organisasi lain. Antara ciri-ciri yang menjadikan organisasi sekolah kini paling sukar ditadbir adalah kerana:
a)  sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia.
b)  kumpulan sasaran manusia
c)  matlamat utama sekolah berkait dengan pendidikan.
d)  manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara.
PEMBELAJARAN
Definisi pembelajaran menurut:
  • Gagne (1970) - Perubahan atau kemampuan seseorang yang dapat dikekalkan tetapi tidak disebabkan oleh pertumbuhan.
  • Morgan & King (1975) - Sebarang perubahan tingkah laku yang agak kekal akibat pengalaman yang diperolehi oleh seseorang atau akibat latihan yang dijalaninya.
  • Woolfolk (1995) - Proses di mana pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah laku yang kekal.
  • Bigge (1982) - Perubahan sistematik dalam tingkah laku atau penyusunan tingkah laku yang berlaku hasil dari pengalaman dalam situasi yang tertentu.
  • Gagne (1974) menyatakan pembelajaran adalah :
-          Perubahan pemikiran
-          Perubahan kebolehan
-          Perubahan tingkah laku
-          Berkaitan dengan minat, sikap dan nilai yang dipegang dan diamalkan
-      Pembelajaran memerlukan rangsangan supaya meninggalkan kesan lebih bermakna.
Prinsip pembelajaran menurut Shahabuddin (2006), ia merujuk kepada asas-asas yang menjelaskan bagaimana suatu proses pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan di bilik darjah. Terdapat 9 jenis prinsip pembelajaran iaitu kesediaan pembelajaran, pengalaman, latihan, kondusif, bermatlamat, penglibatan aktif, persediaan awal, mengkaji murid dan unsur dorongan. Terdapat 5 faktor yang mempengaruhi kesediaan belajar iaitu kematangan fizikal, mengekalkan perhatian, dorongan, sosial dan persekitaran dan akhir sekali pengalaman sedia. Jenis-jenis pembelajaran terbahagi kepada dua iaitu memproses maklumat dan menggunakan pengalaman. Memproses maklumat melibatkan usaha mengenal rangsangan, menamakan rangsangan, mengelas rangsangan, membina konsep, dan membina prinsip. Menggunakan pengalaman pula melibatkan pembelajaran membina kebiasaan, membina kemahiran, dan menyelesaikan masalah. Seterusnya bagi proses pembelajaran, ianya bermula dengan penanggapan iaitu membentuk persepsi terhadap rangsangan yang diterima pancaindera. Maklumat yang diproses akan disimpan sebagai pengalaman atau ingatan sekiranya berguna. Pengalaman dalam bentuk pengetahuan dan kemahiran akan dipanggil semula untuk diguna bagi sesuatu tafsiran. Sekiranya pengalaman tidak digunakan ia akan hilang dan akan dilupakan. Namun, sekiranya pengalaman tersebut diproses selalu, ditokok tambah dan diperbaharui, ia akan kekal dalam ingatan.

Comments

Popular Posts