BAB 2: INTERKASI & PEMBELAJARAN

TEORI-TEORI PERKEMBANGAN MANUSIA
Teori-teori perkembangan manusia terbahagi kepada dua iaitu psikologi dan sosiologi. Sosialisasi bermaksud proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial. Sosialisasi merupakan satu proses pembelajaran berterusan yang bermula dari pemindahan norma/nilai dalam keluarga/budaya. Terdapat tiga jenis sosialisasi iaitu primer/permulaan, sekunder/penyertaan dan resosialisasi. Sosialisasi jenis primer/permulaan ini berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa depan seseorang. Pada peringkat sosialisasi ini kanak-kanak belajar membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penaakulan dan kemahiran bahasa. Sosialisasi jenis sekunder/penyertaan berlaku di luar lingkungan primer (keluarga) dimana pemindahan nilai atau budaya oleh agen sosialisasi seperti rakan sebaya, guru dan media massa. Akhir sekali, resosialisasi/ sosialisasi semula. Jenis resosialisasi ini merupakan proses individu menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada. Sosialisasi ini boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam masyarakat, sekolah, bilik darjah dan lain-lain.
          Antara kaitan sosialisasi dengan pendidikan adalah sosialisasi merupakan antara matlamat pendidikan di Malaysia. Guru dan rakan dijadikan sebagai agen sosialisasi. Sosialisasi berlaku melalui interaksi sosial antara seorang individu murid dengan guru dan rakan.

GURU SEBAGAI MODEL
Menurut Kamus Dewan edisi ke empat, model didefinisikan sebagai “seseorang atau sesuatu yang dapat dijadikan contoh atau teladan (untuk ditiru atau diteladani)”. Seorang guru perlu menunjukkan ciri-ciri profesionalisme guru dan mengikut etika berpakaian. Tingkah laku seorang guru juga hendaklah sopan kerana ianya melambangkan keperibadian sebagai seorang manusia. Seorang guru hendaklah menunjukkan minat terhadap perkara yang diajar, sentiasa ceria, tenang dan ikhlas ketika mengajar.

DINAMIKA DALAM BILIK DARJAH
Merupakan pembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku dan minat yang sama. Ianya merupakan kajian sosiometri untuk mengenal pasti pola interaksi dan persahabatan dalam bilik darjah. Faktor yang mempengaruhi pembentukan dinamika dalam bilik darjah adalah jantina, bangsa/agama, status sosioekonomi, pencapaian akademik, personaliti dan gaya pembelajaran. Antara peranan guru dalam dinamika kumpulan adalah mengenal pasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjah dan memberi perhatian kepada kumpulan murid yang terpinggir.

INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
Interaksi bermaksud saling tindakan/berhubungan antara dua atau beberapa pihak. Interaksi dua pihak bermaksud interaksi seorang guru dengan seorang muridnya manakala interaksi beberapa pihak bermaksud interkasi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran. Terdapat tiga jenis interaksi iaitu interaksi sehala/pasif, interaksi dua-hala dan interaksi kumpulan. Interaksi sehala merupakan gaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara autokratik. Ianya pembelajaran berpusatkan guru. Guru merupakan pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai penerima maklumat. Interaksi sehala sesuai digunakan semasa memberi arahan/taklimat atau fakta yang penting kepada murid. Seterusnya interaksi dua hala, dimana interaksi ini melibatkan penyertaan murid alam P&P melalui interaksi guru-murid. Guru akan bertanya murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman murid manakala murid akan bertanya soalan sekiranya tidak memahami pengajaran. Dalam interaksi dua hala ini tiada interaksi antara murid dan murid. Akhir sekali, interaksi kumpulan. Interaksi ini merupakan gaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara demokratik yang berlaku antara guru-murid dan murid-murid. Guru bertindak sebagai fasilitator dan murid-murid akan saling berbincang dan berkomunikasi. Interaksi kumpulan akan mewujudkan kerjasama, hormat-menghormati, toleransi, bertukar fikiran dan tolong-menolong. Terdapat beberapa langkah untuk membentuk interaksi yang sihat dalam pembelajaran antaranya, mengamalkan sikap demokratik dalam proses pembelajaran, penyoalan dalam pengajaran dan mempelbagaikan aktiviti pembelajaran.

Comments

Popular Posts