BAB 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah.
PEMULIHAN
Program pemulihan merupakan “satu
program pendidikan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan
kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini
dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus.” Konsep pemulihan
mengutamakan prinsip ‘menyelesaikan masalah seawal mungkin’ supaya tidak kronik.
Antara ciri-ciri kanak pemulihan adalah rendah diri, pasif dan lemah pemahaman.
PENGAYAAN
Konsep pengayaan melibatkan murid-murid
yang berpencapaian melebihi sederhana dalam penguasaan kemahiran asas. Ianya
dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti-aktiviti asas
di dalam atau luar kelas. Terdapat dua jenis pengayaan iaitu pengayaan (mendatar)
dan pengayaan (menegak). Pengayaan (mendatar) adalah aktiviti yang berdasarkan
kepada kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan. Manakala, pengayaan (menegak)
adalah aktiviti yang berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas
sahaja.
PINTAR CERDAS
Menurut Ross (1993), pelajar pintar
cerdas didefinisikan sebagai pelajar yang dikenal pasti semasa pra sekolah,
sekolah rendah atau sekolah menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang
cemerlang atau menunjukkan potensi untuk melakukan pencapaian di tahap yang
sangat tinggi berbanding dengan rakan sebaya yang lain. Ciri-ciri pintar cerdas
adalah perbendaharaan kata yang lebih luas dan mempunyai kematangan dari segi
penggunaan istilah. Pendidikan pintar cerdas melibatkan kurikulum akademik yang
diubahsuai dan mengandungi proses berfikir secara kritis dan kreatif.
AUTISME
Autisme bermaksud kecelaruan neurologikal otak
sehingga menjejaskan fungsi otak dalam aspek-aspek kognitif, bahasa dan
komunikasi, sosial dan emosi. Ciri-ciri autisme adalah sukar berkomunikasi,
emosi tidak seimbang dan sukar memahami orang lain. Pendidikan autisme
merupakan program bersepadu dan terancang dan pendekatan yang dijalankan adalah
dari segi tingkah laku pelajar.
DISLEKSIA
Disleksia merupakan keadaan di mana seseorang
mengalami masalah membaca yang amat serius. Istilah lain yang digunakan untuk
mengambarkan masalah ini ialah buta huruf. Ciri-ciri disleksia adalah
disparaxia (masalah koordinasi motor-mata-tangan), diskalkulia (merujuk kepada
masalah matematik) dan disgrafia (merujuk kepada bahasa). Pendidikan disleksia
menggabungkan beberapa deria seperti deria rasa atau sentuhan, penglihatan,
pendengaran dan pergerakan. Deria-deria ini dijalankan serentak bagi memudahkan
kaedah pengajaran terhadap pelajar disleksia.
TEORI KECERDASAN PELBAGAI
Diasaskan oleh Dr Howard Gardner pada tahun 1983. Menurut
beliau kecerdasan bukanlah diwarisi melalui keturunan semata-mata tetapi ia
juga dipengaruhi oleh faktor pemakanan, budaya, persekitaran, peluang
pendidikan dan suasana pembelajaran. Beliau telah memperkenalkan 9 jenis
kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu iaitu:
1.
Kecerdasan Logik-Matematik.
2.
Kecerdasan Verbal-Linguistik.
3.
Kecerdasan Muzik.
4.
Kecerdasan Kinestetik Badan.
5.
Kecerdasan Interpersonal.
6.
Kecerdasan Intrapersonal.
7.
Kecerdasan Ruang Visual.
8.
Kecerdasan Naturalis.
9.
Kecerdasan Eksistensialis.
Comments
Post a Comment