BAB 11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Merupakan satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Teori sosial pelbagai budaya terbahagi kepada tiga iaitu melting pot 1: Anglo Conformity, melting pot 2: Ethnic Synthesis dan cultural pluralism: Mosaic Analogy.
1.
Teori Melting Pot 1: Anglo Conformity
- Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara
hierarki, iaitu kumpulan majoriti dan minority.
2.
Melting Pot II: Ethnic Synthesis
- Teori ini tidak sepenuhnya demokratik, kerana hanya
mengambil sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat, dan membuang
sebahagian unsur budaya yang lain.
3.
Cultural Pluralism (Mosaic Analogy)
- Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti
budaya tertentu, termasuk identiti budaya kelompok minoriti.
PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
Menurut Banks (1989), kepelbagaian latar belakang
individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar belakang para pelajar
dalam institusi pendidikan. Pendidikan pelbagai budaya menurut Saha (1997),
ianya merupakan proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada
satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras. Tujuan
pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi,
pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara
budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan sikap.
Pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek iaitu konsep, gerakan,
dan proses.
DASAR PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA DI MALAYSIA
DASAR PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA DI MALAYSIA
Rajah 1 menunjukkan
dasar pendidikan pelbagai budaya di Malaysia
1.
Laporan Barnes (1951)
- matlamat pendidikan dasar hendaklah membentuk satu rupa
bangsa yang berasaskan pelbagai kaum.
2.
Laporan Fenn-Wu (1951)
- dasar pendidikan Malaya hendaklah ditujukan kepada
matlamat membina warganegara Malaya, menyediakan kanak-kanak untuk menempuh
segala bidang kehidupan berdasarkan latar belakang kehidupan masyarakat Malaya.
3.
Ordinan Pendidikan (1952)
- matlamat pendidikan akan tercapai melalui pembentukan
sekolah berbagai-bagai kaum yang bercorak kebangsaan dengan berorientasikan
kehidupan di Malaya untuk kanak-kanak semua kaum dengan bahasa pengantar adalah
bahasa rasmi, iaitu bahasa Melayu dan Inggeris di samping bahasa ibunda di
sekolah vernacular Cina dan Tamil.
4.
Akta Pendidikan (1961)
- sistem pendidikan itu menepati prinsip bahawa
kanak-kanak dididik sejajar dengan kehendak ibu bapa mereka yang berbilang
kaum, agama dan budaya atas dasar demokrasi pendidikan dan pengekalan budaya
etnik masing-masing kaum yang ada dalam masyarakat majmuk di negara ini.
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DALAM BILIK
DARJAH
Ciri-ciri guru berkesan dalam pendidikan
pelbagai budaya menurut:
1.
Banks (1989)
- Menggunakan teknik pembelajaran secara berkumpulan
(koperatif) untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran.
2.
Najeemah (2007)
- Guru mestilah menganggap bahawa kepelbagaian budaya
memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada guru dapat memahami
pelajar daripada budaya yang berlainan.
Comments
Post a Comment