BAB 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH

Bilik darjah merupakan tempat yang kompleks dan sibuk, serta mempunyai ciri-ciri yang khusus, yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut (Doyle, 1986). Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru, tugasan, ruang, masa, dan bahan pembelajaran. Pengurusan bilik darjah merupakan proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid. Pengurusan bilik darjah yang berkesan dapat menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai, membentuk suasana pembelajaran yang positif dan dapat menjalinkan hubungan interpersonal antara guru dengan murid dan murid dengan murid. Aktiviti pembelajaran bilik darjah terbahagi kepada dua iaitu fizikal dan psikososial.

 
Rajah 1 menunjukkan pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah

Pengurusan psikososial dalam bilik darjah pula merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya. Faktor yang mempengaruhi psikososial bilik darjah adalah pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru dan bentuk komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah.

PENGURUSAN PEMBELAJARAN
Pengurusan pembelajaran berpusatkan kepada tiga bahagian iaitu berpusatkan guru, bahan dan pelajar. Jenis pengajaran dalam pengurusan pembelajaran terbahagi kepada dua iaitu berkumpulan dan individu. Aktiviti pengajaran berkumpulan merupakan kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan aktiviti dalam kumpulan. Tujuan pengajaran berkumpulan adalah untuk memudahkan guru membimbing murid dan menggalakkan penglibatan aktif individu. Bentuk pengajaran berkumpulan terbahagi kepada tiga iaitu mengikut kebolehan, pelbagai kebolehan dan mengikut minat. Kumpulan mengikut kebolehan terdiri daripada pelajar yang sama kebolehan. Kumpulan pelbagai kebolehan pula terdiri daripada pelajar yang memiliki pelbagai kebolehan dalam satu kumpulan. Manakala, kumpulan mengikut minat pula berdasarkan keseragaman minat atau bakat murid.
            Bagi pengajaran individu pula, seperti yang kita ketahui setiap murid memiliki perbezaan dari segi kecerdasan, kebolehan, bakat, cita-cita dan minat. Antara objektif pengajaran dan pembelajaran individu ialah murid dapat menguasai kemahiran asas seperti membaca, menulis dan mengira mengikut kebolehan masing-masing. Ia juga dapat meningkatkan keyakinan diri dan mempunyai motivasi untuk belajar.

PENTAKSIRAN BILIK DARJAH (PBD)
Merupakan pentaksiran berterusan dalam sesi P&P bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan, dan pencapaian murid. PBD berlaku secara formatif dan sumatif. PBD bertujuan untuk melihat perkembangan kemajuan murid dalam pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pengajaran mereka. PBD adalah penting untuk mengesan perkembangan murid secara menyeluruh dan untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran.

Comments

Popular Posts